~assalamualaikum ini adalah cerita hatiku اهلا وسهلا ومرحبا بكم ~

About me

Foto saya

assalamualaikum,,seorg hamba yg mencari dn merebut cinta Sang Khaliq..seorg insan yg sdg mentarbiyah dri mnjd mukminah yg sejati...degree studies in theology and philosophy at National University of Malaysia :)

Selasa, 31 Disember 2013

Doa Nabi Daud A.S

Bismillahirrahmanirrahim,,,

Assalamualaikum,,lme rsenye dh x update blog nie,,almaklumlah,,exam final dh nk hampir sngt,,jd mmg kna focusla,,huhuhu,,di snie,,nk kongsi dgn sahabat2 sume,,doa yg selalu diamalkan oleh Nabi Daud A.S,,perasaan cintanya kepada Sang Khaliq sngtla tinggi,,Allahu Akbar!sedangkan dri nie,,bnyk sangat khilafnya,,ku cuba untuk sentiasa berusaha untuk merebut dn mengharap cinta Sang Khaliq,,sesungguhnya indahnya 'Halawatul Iman",,

Cintakan bunga, bungakan layu,
Cinta Manusia, manusiakan pergi,
Cintakan Rasul, cinta sejati,
Cintakan Allah, kekal abadi......

#sama2 kita sume muhasabah diri kita,,sejauh manakah rasa cinta dan rindu kita kepadaNya, sejauh manakah ketaqwaan kita kepadaNya,,Astaghfirullah'azim,,,Ampunilah dosa2ku Ya Allah,,,aamiin,,,

Nie doa Nabi Daud as,,sama2 kita amalkan,,, :)

“ Ya Allah, kurniakanlah daku perasaan cinta kepada-Mu, dan cinta kepada orang yang mengasihi-Mu, Dan apa sahaja yang membawa daku menghampiri cinta-Mu. Jadikanlah cinta-Mu itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi orang yang kehausan, Ya Allah, sesungguhnya aku memohon cinta-Mu, Dan cinta orang yang mencintai-Mu serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada cintaMu,
Ya Allah, apa sahaja yang Engkau anugerahkan kepadaku daripada apa yang aku cintai, Maka jadikanlah ia kekuatan untukku mencintai apa yang Engkau cintai. Dan apa sahaja yang Engkau singkirkan daripada apa yang aku cintai, Maka jadikanlah ia keredaan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai, Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu sesuatu yang paling aku cintai daripada cintaku kepada keluargaku, hartaku dan air sejuk pada saat kehausan.
Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu, mencintai malaikat-Mu, Rasul-Mu dan hamba-Mu yang soleh, Ya Allah, hidupkanlah hatiku dengan cinta-Mu dan jadikanlah aku bagi-Mu seperti apa yang Engkau cintai, Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredhaan-Mu.”
(Hadis riwayat At-Tarmizi)
Rasulullah SAW bersabda, “Inilah doa yang biasa dipanjatkan oleh Nabi Daud a.s.”



Sabtu, 21 Disember 2013

Bicara Tentang Hati



Ummu, kau pernah suka seseorang tak?’’ temanku bertanya.
Teralih perhatianku untuk menikmati keindahan alam.
“Adalah jugak. Tapi dah lama, dah hilang dah pun perasaan itu. Kadang-kadang memang terasa macam ada sesuatu dalam hati; tapi perasaan tu juga buat aku rasa tak sedap hati at the same time. Bila macamtu, aku doa je kat Allah. So, sebenarnya, aku pun tak pastu aku pernah suka lelaki ke tak. Hehehe”
“Kau doa macamana?”
Ya Allah, kau tahu perasaanku terhadapnya kerana Kau Maha Mengetahui, jika memang sudah tertakdir jodohku dengannya, Kau peliharalah rasa sukaku terhadapnya sebaliknya jika aku memang tidak tertulis untuknya, Kau hilangkan rasa sukaku terhadapnya. Kerna Kaulah yang sebaik-baik perancang.
Hanya itu yang mampu ku jawap. Mahu menghilangkan rasa gusar di jiwa temanku. Tersenyum dia mendengar jawapanku.
“Nasib baik kau ada, kalau tak mesti aku dah terlanjur jual cinta aku untuk yang tak sepatutnya.”
…..
Yang Dinamakan Hati
Memendam perasaan itu dinamakan jihad. Kerana kita sedang memperjuangkan diri kita daripada terjebak dengan dosa. Andai seseorang meluahkan perasaannya terhadap kita dan kemudian kita menerima perasaannya, mengikat sebuah hubungan haram, membuka hati kita untuk menerima cinta kepada yang tak sepatutnya. Samalah, seperti balang gula-gula yang telah terbuka dari penutupnya.
Dan ketika sedang menjalin hubungan tanpa ikatan dengannya, kita sibuk menzahirkan cinta, meluahkan sayang kepadanya, kerana ketika itu, hidup kita hanya untuk membahagiakannya. Ini diibaratkan seperti gula-gula yang terdapat dalam balang itu telah diberikan kepada dia.
Lalu, akhirnya dia pergi meninggalkan kita setelah puas mempermainkan kita yang leka dalam cinta. Balang gula-gula itupun yang sudah terbuka penutupnya, hanya tingal sedikit sisa-sisa, beberapa gula-gula. Dan hati kita itu, hanya  balang gula-gula yang tinggal sedikit isinya. Adakah hati itu yang bakal kita persembahkan kepada seorang Adam yang bergelar suami, halal keatas kita, dan bakal menghabiskan masanya bersama kita?
Si suami bakal mendapat cinta secondhand. Tidakkah kita merasa malu untuk berdepan dengannya, kerana hati ini pernah menjadi kepunyaan orang lain?
Suka pada seseorang. Itu namanya fitrah. Kerana itulah, berada di alam remaja, merupakan alam yang paling mencabar.
Ada sesetengah manusia, menjadikan cinta sebagai media pemuasan hawa nafsu. Inilah yang berlaku pada akhir zaman sekarang. Kes buang bayi, mengandung anak luar nikah, semakin banyak terjadi. Inilah umat akhir zaman.
Cinta yang lazimnya ditujukan kepada pemuasan hawa nafsu semata, sebenarnya cinta yang diilhamkan Tuhan untuk haiwan.
Al-Farabi
Tidak malukah kita? Disamakan dengan haiwan?
Muhasabah diri. Suka seseorang, pendamkan sahaja. Fikir dahulu,tidakkah kita berasa malu? Mencintai seseorang, tanpa terlebih dahulu mencintai Dia. Bagaimana kita, mahu mengetahui tanda-tanda kita mencintai Allah?
…..
Tanda-tanda Mencintai Allah
Kalau cinta, rindu untuk bertemu.
Bagaimana sikap kita sewaktu hendak berjanji temu (solat) dengan Allah?
Kalau cinta, suka apabila disuruh.
Bagaimana sikap kita  sewaktu diperintah menutup aurat, menjauhi zina dan lain-lain?
Tidak malukah kita? Mencintai hambaNya terlebih dahulu tanpa mencintai Dia?
Andainya kita risau, orang yang kita sukai bakal jatuh ke tangan orang lain, ingatlah kita ini siapa. Orang yang disukai itu bukan milik kita sebaliknya milikNya. Layakkah kita merisaukannya. Ingatlah, jodoh itu ketentuan Tuhan, kita hamba tidak perlu bersusah payah memikirkannya.
Apa guna bercouple? Sedangkan dia yang kita sukai itu belum tentu lagi jodoh kita. Elakkan. Kerana ia selangkah menuju kepada perbuatan zina. Dan Allah sendiri telah berfirman:
“Dan janganlah kamu mendekati zina…. (Al-Isra’ 17:32)”
Cinta selepas kahwin itu indah. Kerana apa yang haram untuk dibuat, halal untuk kita lakukan terhadapnya. Simpan diri untuk yang halal. Bila hati diuji kerana fitrah, peganglah pada prinsip: ‘hati itu ibarat balang gula-gula.’
Wanita, peliharalah cintamu untuk yang halal. Memendam itu berjihad. Tidak perlu bercouple untuk melampias fitrah. Kita wanita, senang menuju ke syurgaNya.

Cinta Hakiki :)


Tiada kata secantik bahasa
untuk ku puji adinda
Tiada gambar seindah lukisan 
nak ku tunjukkan perasaan
Tersusun indah senikata dalam irama dan lagu yang didendangkan. Melahirkan rasa cinta seseSaveorang kepada orang yang dicintainya. Terjadi cinta kerana fitrah yang telah ditetapkan oleh Allah sememangnya cinta terjadi kerana mematuhi kehendak Allah. Justeru kesempurnaan cinta seseorang kepada Allah ialah bila dia mencintai seseorang yang dicintai oleh Allah dan dia membenci seseorang yang dibenci oleh Allah.
C I N T A adalah asas bagi segala jenis ibadat. Ibadat menjadi tidak sah tanpa disertai dengan rasa cinta dengan kerendahan hati yang sempurna, seperti senikata lagu di atas perbuatan cinta dan rasa cinta diluahkan dengan kerendahan hati (ikhlas).
Anugerah cinta yang dikurniakan Allah dan nikmat yang dirasainya amatlah tidak ternilai harganya hingga kadangkala seseorang sanggup mengorbankan nyawa untuknya.
Tetapi, bolehkah kita menyamakan cintanya kita kepada seseorang dengan cintanya kita kepada ALLAH? Tentu sama sekali jawapannya, TIDAK. Kerana barangsiapa yang menyamakan cintanya kepada seseorang sebagaimana dia menyintai Allah atau mencintai sesuatu selain Allah atau mencintai sesuatu bukan kerana Allah maka orang tersebut termasuk ke dalam golongan orang yang telah ‘syirik’ iaitu menyekutukan Allah. Nauzu Billah Min Zalik.
Ini kerana hawa nafsu CINTA harus disesuaikan mengikut ajaran Rasulullah s.a.w , sebagaimana ayat di dalam surah Ali’ Imran  ayat 31.
” Katakanlah (wahai Muhammad): ” Jika kamu benar mencintai Allah ikutilah daku, nescaya Allah akan mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.
Ayat tersebut menjelaskan bahawa, ‘Jika kita benar mencintai Allah ikutilah ajaran Rasulullah SAW iaitu kekasih Allah yang menerima risalah daripada Allah melalui malaikat Jibrail dan menyampaikannya kepada kita, umat manusia. Kenapa? Kerana di dalam risalah itulah terdapat segala jenis ibadat serta ajaran yang dapat disesuaikan dengan hawa nafsu cinta.
Selanjutnya Allah berjanji kepada sesiapa yang memenuhi syarat di atas iaitu mematuhi ajaran Rasulullah SAW , Allah akan mencintainya. Akhirnya Allah berjanji akan mengampuni dosa-dosanya.
Apakah Erti Cinta?
C I N T A ditafsirkan mengikut tafsiran orang yang mengunkapkan kata cinta malahan kata cintanya kadang-kadang terkeliru dengan perbuatannya sendiri. Ini bermakna mereka tidak dapat memahami erti cinta itu sebenar.
Marilah, kita memahami erti cinta; cinta sebenar, cinta palsu dan syirik cinta.
Syirik cinta, iaitu menyamakan cinta kita kepada Allah sama seperti cinta kita kepada seseorang atau makhluk yang lain dengan perbuatan mengagongkannya dan rasa takut padanya. Sedangkan yang layak untuk diagongkan dan rasa takut hanyalah untuk Allah semata-mata. Ini adalah cinta salah, cinta syirik, janganlah kita terjerumus ke dalam jenis cinta ini.
Janganlah kita juga tertipu dan terjerumus dalam cinta palsu atau cinta yang tak cukup iaitu hanya menuturkan kata menyintai ALLAH SWT tetapi mengingkari syariatnya. Cinta jenis ini tidak mencukupi untuk melayakkan kita memasuki syurga Allah dan terhindar daripada azab neraka. Kenapa? Kerana orang munafik dan orang kafir juga cinta kepada Allah.
Mereka menuturkan kata menyintai ALLAH tapi mereka sebenarnya orang yang kufur pada nikmat akal, pendengaran dan penglihatan. Mereka mengkhianati apa yang dituturkan kerana mereka mengingkari apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW aitu dengan tidak mematuhi perintah syariatnya yang datangnya dari Allah swt. Cinta mereka tidak sempurna (tidak cukup) bila mengakui kalimah syahadat yang pertama tetapi mengingkari kalimah syahadat yang kedua.
Bukankah itu yang banyak terjadi pada masa kini, golongan yang Islam pada luarannya tetapi kafir pada dalamannya?  Nauzu Billah Min Zalik.
Justeru, janganlah kita sekadar tahu mengucapkan kata cintq tapi buta hati akan makna cinta sebenar . Erti cinta sebenar ialah apabila kita cinta kepada apa yang dicintai oleh Allah. Cinta (patuhi) apa yang diperintahkan oleh Allah dan benci pada apa yang dilarang oleh Allah. Cinta ini membawa kita ke jalan Allah dan seterusnya menjadi muslim sejati iaitu orang yang dicintai Allah.
Kedua, erti Cinta Sebenar ialah Cintailah kerana Allah. Jika kita mencintai seseorang cintailah kerana Allah. Cintailah seseorang bukan saja pada rupanya tapi cintailah seseorang kerana cintanya yang dekat dengan Allah iaitu yang mengikut ajaran Allah.
Semoga dengan memahami kesempunaan cinta sebenar, maka kita akan berada di dalam landasan kebenaran. Raihlah ia dengan bermunajat kepada Allah supaya dikurniakan hati yang lapang untuk menerimanya dan mengimaninya. Kesempurnaan cinta bermula dari mencintai Allah yang Esa dan insyaAllah akan sempurnalah cinta kepada yang lain. SubhanAllah..
Katakanlah “Saya Cinta Allah dan menyintai apa yang dicintai olehNya.” Semoga dengan sentiasa membisikkan dalam hati, hati kita terarah dan terlatih untuk hanya menyintaiNya dan meyintai apa yang dicintai olehNya.
Cinta yang sebenar-benar cinta!

Isnin, 9 Disember 2013

Falsafah Politik


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum,,ari nie nk share ilmu dgn sume...tntg Falsafah Politik..almklumla alang2 dh blja Falsafah,,ingin sy share ilmu pe sy dh blja kt UKM nie,,hihihi,,nota yg disampikan di sini brbentuk peta minda...bg mudah skit nk fhm...klu nk lebih detail kna bce buku Pengantar Falsafh,,,yg bleh didapati di UKM (National University of Malaysia)...hihi...khas wt sume student2 UKM tahun 1jabtan usuluddin falsafah...this is as ur notes 4 our final exam...gud luck sume,,,mga kte sume dpt best result,,insyaa allah,,,umumnya wt sume blogger2 sekalian as ur knowledge.... hope bermanfaat...wassalam  :)




Selasa, 26 November 2013

CANTIK yang diiktiraf Allah....

Bismillahirrahmanirrahim...


Sering ku terdengar,
Usikan nakal,
Si lelaki pada insan yang bergelar wanita,
"Feuwit,cunnya!"
Ini membuatkanku keliru sendiri,
Apakah ertinya kecantikan wanita di mata insan yang bernama lelaki?
adakah pada susuk tubuh yang menggiurkan?
atau pada akhlak yang menawan?
Biar apapun jawapannya,
Aku tetap aku,
apa yang aku tahu,
Aku seorang wanita,
Fitrahku sukakan diri cantik jelita,
Namun bukan kecantikan di MATA MANUSIA,
sebaliknya...
ku mencari kecantikan yang DIIKTIRAF TUHAN......

(Tautan Hati)

Jika dilihat zaman kini,,kta tidak bleh menyalahkan kaum adam 100%,,bukan sy nak memihak kpd pihak lelaki,,,akan tetapi hal ini tdak akan terjadi sekiranya kaum hawa mengikut segala pe yg telah diperintahkan oleh Sang Khaliq di dalam KalamNya,,Al-Quran di dalam surah an-Nur ayat 31. Ayat dalam surah an-Nur ini juga tidak tertumpu hanya kpd kaum hawa sahaja,,Allah turut memberi peringatan kpd kaum adam di dalam ayat sebelumnya,,di dalam ayat 30...Kesimpulannya,,jika semua umat Islam,,sama ada laki atau perempuan,, yakni rijal atau nisa',,memahami dan menghayati perintahNya di dalam surah An-Nur tersebut,,maka keadaan ini tidak akan terjadi,,insyaa allah...pepun,,,khas wt kaum hawa,,,carilah dan rebutlah kecantikan yang diiktiraf Allah..biarlah kte kelihatan tidak cantik di mata manusia,,,kerana manusia bersifat sementara,,akan tetapi yang pntgnya kita kelihatan cantik dihadapan Sang Khaliq...sesungguhnya,,Allah telah menciptakan kta kaum hawa dengan sebaik-baik ciptaan,,gunalah dan manfaatkanlah ciptaan Allah ini dengan sebaik-baiknya,,jgnlah kta gunakan ia ke arah yg x diredhai Allah...na'uzubilah....

Wassalam.... (especially note to myself_generally to all muslims)


Khas utk sume kaum hawa sekalian yg ku sayangi hanya keranaNya...

Duhai diri......

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum sebagai kalam awal bicara...lme dh x update blog nie...hihi,,snie nk berkongsi skit dgn Tinta dr diri yang penuh khilaf ini,,harap sume dpt hayati dan amik 'ibrah dari catatnku ini...insyaa allah...

Duhai diri....
Kenapa??
Kau mengeluh kepenatan..
Kau muram kekecewaan...
Kau murung kesedihan...
Kau resah kebimbangan...
Hanya kerana...
Mereka tidak datang,,,
Tatkala kau ajak kepada kebenaran..
Wahai diriku...
Yang kukasihi dan ku sayangi..
Bukan niatku melontarkan hamunku..
Cuma teguran setulus salju..
Tidak seharusnya kau begitu!
Kau fahami impianmu,,,
supaya kita semua bersatu padu...
Ku sanjungi ketulusanmu...
Mengajak ke jalan yang satu...
Namun......
Realiti memang tidak sendah yang dimahu...
Lantaran jalan ini terlampau berliku...
Perlukan kesabarn dan keteguhan jitu...
Kau harus hayati hakikat ini!!


wahai tuhanku...bimbingilah diri ini....



Ya Allah!!!bantulah hambaMu nie,,,bimbinglah dri nie agar sentiasa dibawah rahmat dan petunjukMu...tetapkanlah hati nie,,agar hanya mencari keredhaanMu...moga kte sume sentiasa di bwh rahmatNya...

Aamiin...ya robbal 'alamin....  :'(

Jumaat, 15 November 2013

Kem Santai....

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum....bru de msa nk share story kt snie...bz dgn urusan di UKM..besala nma un studentkn...klu x bz bukan studentla...haha..

bru2 nie cuti mid sem...seminggu cuti,,tp aq x ar,,5 hari je..sebab aq de terlibat dgn kem interaksi TG2KM...msti korg tertanya-tanya pe 2 TG2KM...hihi..sbb aq un cm2 gak sebelum terpilih untuk mnjd exco tertinggi TG2KM... :)

Program TG2KM nie atas singkatan ( Temasya Gemilang Kolej Keris Mas)..nie prgrm besar Kolej tmpt aq tnggal kt U nie...kt UKM de 12 kolej...setiap kolej de prgrm besar yg tersendiri.,,utk kolej aq..inilah prgrmnya...huhuhu..

Nak cte kt snie..sebenarnya mmg ikutkan hati xnk g,,yla..sbb bnyk bnda len nk wt,,study...assignment...tp kem nie wajib kna follow...supaya sume dapat kenal antara satu sama lain,,dn mudah utk wt keje t...aq ikhlaskan aty untuk pg,,bak kata org keterpaksaan kunci keikhlasan.....benarlah kata-kata nie..bla smpi kt tempat kem (Sg.Congkak,Hulu langat)...mmg bestla...sebab sepanjang kem-kem yg penah aq follow dan join...kem nie yg paling best,,sebab,,kem nie mmg santai..sesuai dgn bentuk kem yg dibuat oleh MT supaya kem nie nmpk santai dan fun..kre senang cakap...xdela kem nie strict sngt...prgrm x pack...huhuhu...

Banyakla aktiviti yg dibuat,,,nma group aq,,SuperHero,,,,mmg teammate group mmg sporting,,,benarlah kata org,," Tak Kenal maka Tak Cinta"....mla-mla smpi sume mcm masih x kenal...masing-masing wt x tw...tp bla dh kenal...jd meriah kem 2...ialah bla dh kenal en..macam-macamlah crtanya,,,huhuhu..yg x leh tahan..penutup kem tersebut,,kt dalam sungai..seriously x penah aq follow kem...penutup dalam sungai,,,bayangkanla,,,penutup kt dalam sungai,,,dgn sejuknya,,,menggigil dibuatnya...huhuhu,,pepun,,,2 sume kenanganla...dn kem 2 mmg best,,walaupun aslnya cm x nk pg,,hihihi,,,lps nie,,dh bzla kna wt kje utk TG2KM nie,,mga allah mudahkanla segala-segalanya....insyaa allah...aamiin...  :)

(sebelum balik bergambar dlu...hihihi,,kenangan,,,)

(nie tiru gaya group Giler..)

(nie gaya group aq,,group superhero..  ^_^)

[nie gaya group Zomba  :)]


Ahad, 20 Oktober 2013

Jadilah orang yang menang!!

Bismillahirrahmanirrahim

Ingatan ini khas wt sume shbt2,,dn dri yg penuh khilaf nie,umumnya,,wt sume umat Islam...Ayuh!kte mencontohi dn meneladani perjuangan Rasul kte,,Nabi Muhammad SAW,,para sahabt2 baginda,,para syuhada',,para mujahidin... :)

  
Ingatilah peribadi seorang pejuang sejati.
baginda tabah meniti hari,
Bermula dari seorang diri,
menyampaikan dakwah sembunyi-sembunyi,
bukannya baginda tidak berani,
Namun itu tertib wahyu,strategi Rabbi,
Ucapannya bukan dari nafsu melainkan wahyu suci,
ucapannya hikmah dari kalbu bak embun pagi,
Disambut oleh hati yang bersih dan jiwa yg fitri,
Fikrah dijernihkan, akal diberkati,
Ajarannya menyentuh hati sanubari,
juga dengan hujah dan keterangan yang hakiki,
dengan hikmah dan pengajaran penuh seni,
bila mana ada perdebatan dirungkaikan hati-hati,
bila mana dizalimi,dilontarkan dua kasih nan sejati,
suburkan berbaik,agar hatimu tenang,
barulah 'makan' kuat jadinya,bukan dirundung kelemahan,
perbaharuilah iman, saban ketika,ingati janjiNya,
keredhaan dan syurga,sedari sunnah perjuangan,
dipenuhi derita, dihujani kepayahan,
untuk kau tempuhinya,
dengan ketabahan,
Jadilah orang yang MENANG!!!!




Bowling Tournament

Bismillahirrahmanirrahim,


Assalamualaikum,,sume,,pe kabar...ari nie...sonokla jgk,,sje nk kongsi kegembiraan,,pg td smpi ptg,,de bowling tournament,,bwah kokurikulum yg aq masuk kt UKM nie..seriously,,,aq mmg x tw main bowling nie..msa dlu dgn kwn2 pernah main skali je,,,2 pun masuk longkang,,x 'STRIPES',,,mmg klakala td msa main...kt Warta,Bangi...kwn2 pun rmi gak yg x tw...bukan tournament antra ktorg je,,dgn senior lak,,,huhuhu..nama un senior,,kre tererla,,,hihihi..pepun,,yg pntg sume sporting dn enjoy dgn game td,,,kalah menang adat pertandingan..hihi..klu ikutkan asalnye aq x g main bowling nie..sebab ingt nma dh cancel dlm pendaftaran,,tp tetap kna pg sbb group dh de..mmg msa nk kna pg 2..hati nie mmg xde rasa nk main...dtg je..yela...mne xnye..x sangka kna pg...dhla risau dgn assignment kna antar,,kna wt presentation...dugaan,,tp aq pujukla hati...ikhlaskn dri utk pg,,,setiap pe yg dtntukan de hikmah yg tersirat...sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik..walau kte dh rncg yg lain....Allah Maha Mengetahui,,alhamdulillah,,hikmahnye pg main game td,,dpt kenal dgn lebih rapat shbt2 dlm kokurikulum yg sma...yela,,kwn2 kt UKM nie rmi..de kawan 1 fakulti...1 jabatan,,1 kolej..hihi,,dn dlm msa yg sma dpt jgkla rehatkan minda...asyik menghadap assignment yg x berhenti2 datang,,menghadap laptop,,bile dpt kuar dr UKM,,walau x lme,,,kre okla...dpt rehat skit,,hihihihi....pepun,,aq bersyukur..Terima Kasih ya Allah...kdg2 pe yg kte rncgkn,,,x jd..kte sedih...tp ketahuilah,,perancangan Allah itulah yg Terbaik..dn kte sebagai hambaNya kna trma dgn hati yg redha,,,wassalam,, :)

#disampingenjoyjgnlupapeliharadiri  :)


brgambar brsama kwn2 dlm 1 koko lps hbs tournament,klu ikutkan rmi lg..cma yg nie je terlibat,yg juniorla...hihi


(senyum sume!!!  :P)


[mcm2 gaya dn style,,pepun sume sempoi,,,,  ;) ]









Sabtu, 19 Oktober 2013

Pendahuluan



IBNU TUFAIL



1.1       PENDAHULUAN

Dunia Islam telah melahirkan ramai ahli falsafah yang hebat dengan karya-karya mereka yang luar biasa, tetapi mereka dianggap hilang dalam kelompok masyarakat Islam pada masa kini, maka tidak hairanlah jika mereka lebih mengenali tokoh falsafah Barat dan Yunani berbanding dengan tokoh falsafah Islam.
            Beberapa tokoh falsafah Islam seperti Al-Kindi, Al-Farabi, Ibnu Sina dan Ibnu Tufail. Masing-masing mempunyai kelebihan dari sudut pemikiran mahupun karya-karya yang telah ditulis. Ini termasuklah Ibnu Tufail yang terkenal dengan karyanya, Hayy Ibnu Yaqzan. Beliau dikenali sebagai ahli matematik, ahli politik dan penyair. Beliau menjadi doktor peribadi pemerintah Al-Muwahiddin. Beliau juga melibatkan diri dalam bidang penulisan, pengadilan.
            Ibnu Tufail memberi gambaran tentang sebuah simpul sosial yang mengubah urusan situasi fikiran dari ketiadaan pancaindera menuju kepada pengasingan budaya. Tujuan utama beliau untuk menunjukkan apa yang boleh ditemui oleh intelek manusia tanpa adanya bantuan di luar dirinya yang bersifat ketuhanan yang menanamkan (pengetahuan) penerimaan idea-idea dan aktif dalam membuat pencarian seperti yang ditegaskan Al-Ghazali terhadap dirinya dan apa yang telah dilakukan oleh Aristotle ketika mengawal bukunya, Methaphysics, dengan kata-kata, “seluruh manusia secara naluri ingin mencari tahu”.
            Hal ini telah terbukti dan sesuai dengan intisari yang terdapat dalam karyanya, Hayy Ibnu Yaqzan yang dipenuhi dengan pemikiran-pemikiran Ibnu Tufail.
Itu adalah ringkasan cerita Ibnu Tufail sebagai pengenalan dan keseluruhannya akan dijelaskan di bab yang seterusnya.

Biografi Ibnu Tufail




2.1       BIOGRAFI IBNU TUFAIL

Nama beliau yang sebenar ialah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd Malik Ibn Muhammad Ibn Tufail A-Qaisi Al-Andalusi Al-Isybili Al-Qurtubi (أبو بكر محمد بن عبد مالك بن محمد بن طفيل بن القيسي الأندلسي الأشبلي القرطبي) Beliau telah dilahirkan di desa ‘Asya, Granada (غرناطة). Granada satu tempat yang terkenal dengan kecantikan, kesenian, kegembiraan dan muzik di dalamnya. Di Barat beliau digelar ‘AbuBacer’ yang telah mewarisi “Aristotle rationalism”. Beliau merupakan seorang ahli falsafah yang cekap dan mahir sehingga tergolong dalam golongan yang bijak pandai dan hebat yang telah banyak member kesan yang meluas dalam sejarah manusia dari sudut pemikiran dan keilmuan. Ibnu Khalkan telah memberitahu beliau telah belajar falsafah secara talaqqi dengan Ibnu Bajjah (1100-1138 M), seorang ilmuan yang besar. Berkat bimbingan sang guru yang hebat itu, Ibnu Tufail menjadi seorang ilmuan besar.
            Ibnu Tufail mempunyai murid iaitu  Ibnu Rushd alias Averroes (1126-1198M) yang terpengaruh dengan pemikiran Ibnu Tufail. Bahkan menurut sejarah astronomer, Nur Addin bin Ishak Al-Batruji juga sempat menimba ilmu dari Ibnu Tufail sehingga telah menulis kesusasteraan dalam penyusunan Batlimus. Ibnu Rushd merupakan murid kesayangan Ibnu Tufail.


            Pada zaman Ibnu Tufail nama baiknya sebagai pemikir dan pelajar telah membuatnya dipuji sebagai Maecenas. Beliau lebih menggemari membaca buku daripada bergaul dengan masyarakat. Disebabkan ketekunan pembacaan buku-buku di perpustakaan peribadinya, beliau dapat mengumpul banyak maklumat tentang pengetahuan. Para ahli sejarah tidak dapat memberitahu keseluruhan latar belakang dari tokoh ini disebabkan keterbatasan data. Tidak diketahui keluarga dan kerabat Ibnu Tufail. Sejarah hanya mencatatkan bahawa beliau pada masa hidupnya merupakan seorang tokoh yang disegani dan berpengaruh. Beliau telah meninggal dunia pada tahun 1185M (79-80 tahun) di Marakisy, Morocco.




















Karier Ibnu Tufail



2.1.1    Karier Ibnu Tufail

Kecintaan Ibnu Tufail kepada buku-buku dan ilmu pengetahuan mengalahkan cintanya kepada manusia lain. Hal ini menjadikan beliau seorang ilmuan dalam pelbagai bidang seperti doktor, penulis, ahli falsafah islam, ahli hokum dan ahli matematik. Beliau mendalami ilmu kedoktoran dan falsafah di Seville dan Gordova. Karier Ibnu Tufail bermula sebagai doktor praktikal di Granada. Disebutkan beliau adalah salah seorang doktor yang masyur, ahli matematik dan penyair di kota Granada. Ketekunan dan kesungguhan beliau telah mengangkatnya menjadi doktor peribadi Gubernur dan Setiausaha peribadinya untuk  2 wilayah iaitu Sabtah dan Thaniah. Seterusnya beliau menjadi doktor peribadi Abu Yusuf Ya’qub Al-Mansur Ibnu Abd Mu’min, Sultan Morocco kedua dari Dinasti Muwahhidun   الموحدون(558H/ 1163M-580H/ 1184M) .
            Pada zaman khalifah Abu Yusuf Ya’qub. Ibnu Tufail mempunyai pengaruh yang besar dalam pemerintahan. Di samping itu, beliau merupakan seorang menteri yang baik, tidak pernah kenal erti tamak atau masuk dalam dunia konspirasi yang telah menjadi kebiasaan dalam kehidupan pemimpin. Khalifah Abu Yusuf Ya’qub mencintai ilmu pengetahuan dan secara khusus adalah peminat falsafah serta memberi kebebasan berfalsafah. Disebabkan itu, menjadikan pemerintahannya sebagai permulaan pemikiran falsafah dan menurut Sepanyol, seperti dikatakan R.Briffault sebagai “tempat kelahiran kembali negeri Eropah”.

            Kemudian Ibnu Tufail mengundurkan dirinya dari jabatan beliau sebagai doktor pemerintah pada tahun 578H/ 1182M, kerana usianya yang sudah uzur. Kedudukannya itu digantikan oleh Ibnu Rushd atas permintaan Ibnu Tufail. Beliau amat percaya kepada Ibnu Rushd, muridnya. Diceritakan, “Suatu hari Ibnu Tufail memanggil saya dan memberitahu saya,” kata Ibnu Rushd dalam buku catatannya. Ibnu Tufail memintanya untuk menggantikan kedudukannya. “Saya yakin kamu boleh kerana saya tahu kemampuan kamu” kata Ibnu Tufail. Disebabkan itu, beliau meminta Ibnu Rushd untuk menggantikan kedudukannya. Namun begitu, Ibnu Tufail tetap mendapat penghargaan dari Abu Yusuf Ya’qub dan beliau sendiri hadir dalam upacara pemakaman Ibnu Tufail pada 581H.





Karya-karya Ibnu Tufail




3.1       KARYA-KARYA IBNU TUFAIL

Ibnu Tufail adalah seorang doktor, ahli falsafah,ahli matematik, penulis dan penyair yang terkenal dari Muwaddin Sepanyol tetapi karya-karyanya yang banyak telah hilang di saat terjadi kekacauan dan peperangan di Maghribi dan hanya sedikit sekali yang dikenali orang.
            Sebenarnya Ibnu Tufail lebih menggemari merenung daripada kecenderungan untuk menulis, disebabkan itu tidak hairan jika hasil karyanya sedikit untuk generasi berikutnya. Namun beberapa buku biografi menyebutkan bahawa ia sempat menulis sejumlah buku dalam beberapa bidang iaitu, falsafah, fizik, kejiwaan dan kedoktoran. Diriwayatkann Abdul Wahid  Al-Marakasy, Ibnu Tufail telah meriwayatkan buku yang banyak yang telah dibaris dengan tangannya sendiri dalam falsafah, ilmu jiwa dan banyak dari syair-syair. Miguel Casiri(1122H/1710M-1205H/1790M) menyebutkan 2 karya yang masih ada, iaitu : Risalah Hayy Ibnu Yaqzan dan Naskhah Asrar Al-Hikmah Al-Mashriqiyyah.
Menurut Ibnu Khatib terdapat 2 buku dalam bidang perubatan yang dikatakan merupakan karya Ibnu Tufail, yang ditulis dua orang muridnya yang dipersembahkan kepada Ibnu Tufail, iaitu karya Al-Batruji berjudul Kitab Al-Hai’ah dan karya Ibnu Rushd berjudul  Fi Al-Buqa’Al-Maskunah wa Al-Ghair Al-Maskunah (في البقع المسكونة والغير مسكونة)
Ibnu Abi Ushaibia’ah ketika membahas tentang latar belakang Ibnu Rushd bahawa beliau  menyebutkan nama kitab karya Ibnu Tufail adalah Fi Al-Buqa’ Al-Maskunah wa Al-Ghair Al-Maskunah, Ibnu Rushd juga berkata dalam bukunya Ilahiyyat( Teologi) buku ke-12, bahawa Ibnu Tufail memiliki pemikiran yang sangat hebat tentang kejadian-kejadian baik internal mahupun external.
            Abu Ishak Al-Batruji dalam salah satu risalahnya tentang ilmu falak menyebutkan bahawa Ibnu Tufail mempunyai pandangan tentang ilmu falak yang sangat sesuai untuk mengatasi permasalahan dan memahami pandangan-pandangan Batlimus tentang falak.




3.1.1    Falsafah Hayy Ibnu Yaqzan

Buku falsafahnya (Hayy Ibnu Yaqzan) yang ditulisnya diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin, Philosophus Autodidactus, pertama kali beredar di Barat tahun 1671. Buku tersebut dialihkan bahasakan oleh Edward Pocoke. Terjemahan bahasa Inggerisnya pertama kali ditulis oleh Simon Ockley dan diterbitkan pada tahun 1708. Novelnya diterjemahkan ke dalam bahasa Latindan Inggeris. Novel terjemahan itu kemudian mengaspirasikan Daniel Defoe untuk menulis Robinson Crusoe, yang juga menceritakan gurun pasir dan novel pertama dalam bahasa Inggeris. Novel ini juga terinspirasi dari konsep Tabula Rasa(fitrah-red) yang dikembangkan dalam An Essay mengenai Human Understanding (1690) oleh John Locke, seorang mahasiswa Pococke.
            Hayy Ibnu Yaqzan (Hidup Anak Kesadaran), di Barat dikenali sebagai Philosophus Autodidactus telah menorehkan tinta emas di atas lembaran sejarah sebagai salah satu karya paling berharga yang pernah ada dalam bidang falsafah.Penulisan Ibnu Tufail yang menakjubkan diri ini juga disebut menjadi lambing diri beliau iaitu “Oriental Wisdom”. Buku ini diinspirasikan oleh Ibnu Sina (Avicennism) dan Suffism menyebutkan beberapa karangan Ibnu Tufail yang berkait tentang falsafah fizik, falsafah metafizik, kejiwaan dan sebagainya.Tetapi hanya karya Hayy Ibnu Yaqzan yang sampai kepada masyarakat kini.
            Sebenarnya judul buku falsafah ini sangat panjang iaitu Hayyu Ibnu Yaqzan Fi Asraril Hikmah Al-Masyriqiyyah, Istakhlasha-Min Durari Jawahiri Al-Fadhilur- Ra’is Abi’ Ali Ibnu Sina Al-Imam Al-Failasuf Al-Kamil Al-‘Arif Abi Jaafar Muhammad bin Tufail.
            Dikatakan risalah Hayy Ibnu Yaqzan ditulis atas permintaan salah seorang kawan Ibnu Tufail untuk menjelaskan falsafah timur, seperti yang disebut pada kata pengantarnya sebagai berikut :
“Wahai saudara yang mulia engkau minta agar aku mungkin dapat membuka rahsia-rahsia falsafah timur yang lepas oleh Abu ‘Ali Ibnu Sina. Ketahuilah bahawa orang-orang yang mengingkari kebenaran yang tak berisi keraguan lagi, maka ia harus mencari falsafah itu dan berusaha memilikinya”
                                                                                                                           (Edward : 1903)

Ibnu Tufail memulakan cerita HayyIbnu Yaqzan dengan menghubungkan kaitkan 2 saingan cerita asalnya, iaitu menandakan saingan yang saintifik dan cerita keagamaan yang semulajadi serta asal kehidupan manusia. Sebenarnya semua pemikiran Ibnu Tufail tercatat  dalam Hayy Ibnu Yaqzan. Tujuan penulisan beliau adalah untuk melihat kebenaran (Al-Haqq) menurut cara yang telah dilalui oleh para  Al-Zauq dan Musyahadah yang telah mencapai tingkat kewalian. Selain itu, untuk membangkitkan minat atau sebagai galakan agar manusia bersedia menempuh jalan itu. Ibnu Tufail bnyk terpengaruh dengan falsafah Plato dalam mengarang buku ini. Ditulis pemikiran-pemikiran beliau dalam bentuk novel alegori yang mengaitkan gabungan falsafah antara akal dan agama dalam pencarian kebenaran yang hakiki.
            Novel ini mengisahkan dua jenis kehidupan manusia di dua pulau, iaitu kehidupan individu manusia dan kehidupan masyarakat manusia. Kedua-dua kehidupan tersebut mempunyai perbezaan dari sudut pemikiran dan ma’rifah masing-masing.Terdapat tujuh fasa yang telah dijelaskan di dalam novel Hayy Ibnu Yaqzan, iaitu :
a a) Hayy dijaga dan dibesarkan oleh seekor rusa betina (gazelle) sehingga dapat mengetahui tingkah laku dan bahasa binatang di sekelilingnya. Dia mula melihat perbezaan di antara dirinya dengan bintang-binatang lain dan mula menutupi tubuhnya dengan daun dan bulu. Bahkan dia menyimpan makanan sebagai persiapan.
b b) Rusa yang memelihara Hayy mati. Dia berusaha untuk mengetahui penyebab kematian  rusa ini dan binatang-binatang lain. Hasil penyelidikannya, beliau menemukan bahawa jantung yang berhenti menandakan berakhirnya kehidupan seseorang manusia itu. Hayy mula  mengetahui jiwa merupakan penggerak bagi jasad.
c   c)  Hayy mengetahui kewujudan api, kegunaan dan sumbernya. Beliau merasakan api dapat memberikan penerangan dan membangkitkan kepanasan.
d d)Hayy mengetahui kesatuan dan keberagamaan pada jasad dan jiwa. Pada tahap ini pemikirannya sampai kepada pengakuan Tuhan dan mula mempercayainya.
e e)Hayy merenung ke langit dan memerhatikan benda-benda yang terdapat di langit. Berdasarkan penelitiannya ia dapat mengetahui astronomi. Namun yang lebih penting lagi dengan melihat ketertiban serta pergerakan dan perubahannya, ia memikirkan
kesamaan dengan bumi atau makhluk bumi dan menyimpulkan adanya penggerak tertentu yang sama untuk semuanya iaitu Tuhan (The Perfect One).
f  f)Hayy mencari pancaindera yang terdapat dalam dirinya dan beliau menemukan apa itu akal (reason), roh (spirit) dan jiwa (soul). Beliau hidup dengan kerendahan rohani sambil merenung tentang segala ciptaan sebagai teofani (tajalliyat) Sang Wajibul Wujud (The necessary being).
g g) Hayy berjumpa dengan Asal, seorang ahli ibadah yang hidup secara zuhud dan beliau telah belajar tentang kehidupan agama Islam. Sejak itu, Hayy sudah memasuki ke bidang agama dan peradaban. Pada mulanya kedua-dua mempunyai pemikiran yang berbeza dan akhirnya mempunyai kesimpulan yang sama. Asal membawa Hayy kepada kaumnya dan memperingatkan kaumnya supaya merenungi tanda-tanda kekuasaan Sang Pencipta, dan telah berlaku perselisihan diantara Asal dan kaumnya termasuk Hayy.
h h)Kesimpulannya Hayy mengetahui yang Tuhan itu hebat, bijaksana, sempurna dan menjadi petunjuk setiap manusia. Beliau melihat bahawa kebahagiaan dapat dicapai apabila seseorang sentiasa berhubung dengan Tuhan dan mengingati Tuhan dari perkara-perkara duniawi.

Jika dilihat, maka didapati tiga hal dalam kisah  antara Hayy dan Asal yang mereka menjadi lambing tiga hidup yang berlainan :-
a)      Hayy Ibnu Yaqzan sebagai lambing kekuatan akal dalam mencapai suatu kesimpulan atas keyakinan kepada Tuhan dengan memikirkan alam dengan isinya serta dirinya sendiri sehingga sampai keyakinan kepada Tuhan.
b)      Ketokohan Asal sebagai tokoh agama yang memikirkan wahyu sebagai kebenaran, dan sampai kepada keyakinan kepada Tuhan. Disini dapat dilihat kesesuaian di antara falsafah dan agama.
c)      Keadaan di sekeliling sebagai fakta kehidupan.


Akhir cerita, Hayy bertemu dengan hakikat utama yang dicarinya. Berdasarkan buku ini Barat menetapkan Ibnu Tufail sebagai pelopor konsep Autodidactism dan konsep Tabula rasa. Falsafah yang terdapat dalam buku ini dapat  dijumpai pada karya-karya Thomas Hobbes, John Locke, Isaac Newton dan Immanuel Kant dalam pelbagai variasi.